piątek, 17 czerwca 2016

Dworzec Świebodzki historia

Dworzec Wrocław Świebodzki to drugi najstarszy dworzec w stolicy Dolnego Śląska. Powstał według projektu inżyniera Aleksa Cochiusa. W latach 20. XX wieku pojawił się śmiały projekt autorstwa ówczesnego architekta miejskiego Maxa Berga.

 Dworzec Wrocław Świebodzki został wybudowany przez Towarzystwo Kolei Wrocławsko - Świdnicko - Świebodzickiej w związku z utworzeniem linii kolejowej Wrocław - Świebodzice. Ta natomiast powstała by usprawnić transport towarów z okolic Wałbrzycha do Wrocławia.
Dworzec Wrocław Świebodzki został wybudowany w ekspresowym tempie według projektu inżyniera Aleksa Cochiusa. Prace rozpoczęły się w 1842 roku i dobiegły końca w sierpniu następnego roku. Uroczystego otwarcia nowej linii kolejowej dokonano 28 października 1843 roku. W 1844 roku po torach ze Świebodzkiego zaczęły kursować pociągi towarowe, a w 1844 roku uruchomiono połączenie z Dworca Świebodzkiego w kierunku Świdnicy. Z czasem ilość towarów i osób przewożonych z dworca Świebodzkiego zaczęła rosnąć. Duże znaczenie miała tu również chęć uruchomienia nowej linii kolejowej do Szczecina. Stąd 25 lat po otwarciu obiektu podjęto decyzję o jego rozbudowie.
Koncepcję architektoniczną przebudowy gmachu dworca powierzono dwóm berlińskim architektom Walterowi Kyllmanowi i Adolfowi Heydenowi. Projekt przebudowy zlecono Emilowi Hasenjagerowi. W 1869 roku rozpoczęto prace, które trwały do 1874 roku. Rozbudowano gmach dyrekcji (od strony ulicy Tęczowej) oraz przebudowano stary gmach dworca. Od frontu dworca dobudowano środkową część z kolumnadą po bokach. Wejście uwieńczono zegarem. Po jego obu stronach umieszczono dwie rzeźby kobiet w antycznych strojach, które były alegoriami Pomeranii i Silesii.
Od okresu ostatniej przebudowy aż do czasów współczesnych bryła dworca Wrocław Świebodzki nie uległa praktycznie żadnym zmianom. W latach 20. XX wieku pojawił się śmiały projekt autorstwa ówczesnego architekta miejskiego Maxa Berga (we Wrocławiu zaprojektował między innymi Halę Stulecia). Zakładał on, że Wrocław Świebodzki będzie najważniejszym dworcem w stolicy Dolnego Śląska, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie powstaną wysokie budynki o funkcji handlowo - usługowej. Koncepcja ta jednak nigdy nie została zrealizowana. Dworzec Wrocław Świebodzki został wyłączony z ruchu kolejowego na początku lat 90.