Dworzec Wrocław Świebodzki to drugi najstarszy dworzec w
stolicy Dolnego Śląska. Powstał według projektu inżyniera Aleksa
Cochiusa. W latach 20. XX wieku pojawił się śmiały projekt autorstwa
ówczesnego architekta miejskiego Maxa Berga.
Dworzec Wrocław Świebodzki został wybudowany
przez Towarzystwo Kolei Wrocławsko - Świdnicko - Świebodzickiej w
związku z utworzeniem linii kolejowej Wrocław - Świebodzice. Ta
natomiast powstała by usprawnić transport towarów z okolic Wałbrzycha do
Wrocławia.
Dworzec Wrocław Świebodzki został wybudowany w ekspresowym tempie według projektu inżyniera Aleksa Cochiusa.
Prace rozpoczęły się w 1842 roku i dobiegły końca w sierpniu następnego
roku. Uroczystego otwarcia nowej linii kolejowej dokonano 28
października 1843 roku. W 1844 roku po torach ze Świebodzkiego zaczęły
kursować pociągi towarowe, a w 1844 roku uruchomiono połączenie z Dworca
Świebodzkiego w kierunku Świdnicy. Z czasem ilość towarów i osób
przewożonych z dworca Świebodzkiego zaczęła rosnąć. Duże znaczenie miała
tu również chęć uruchomienia nowej linii kolejowej do Szczecina. Stąd
25 lat po otwarciu obiektu podjęto decyzję o jego rozbudowie.Koncepcję architektoniczną przebudowy gmachu dworca powierzono dwóm berlińskim architektom Walterowi Kyllmanowi i Adolfowi Heydenowi. Projekt przebudowy zlecono Emilowi Hasenjagerowi. W 1869 roku rozpoczęto prace, które trwały do 1874 roku. Rozbudowano gmach dyrekcji (od strony ulicy Tęczowej) oraz przebudowano stary gmach dworca. Od frontu dworca dobudowano środkową część z kolumnadą po bokach. Wejście uwieńczono zegarem. Po jego obu stronach umieszczono dwie rzeźby kobiet w antycznych strojach, które były alegoriami Pomeranii i Silesii.
Od okresu ostatniej przebudowy aż do czasów współczesnych bryła dworca Wrocław Świebodzki nie uległa praktycznie żadnym zmianom. W latach 20. XX wieku pojawił się śmiały projekt autorstwa ówczesnego architekta miejskiego Maxa Berga (we Wrocławiu zaprojektował między innymi Halę Stulecia). Zakładał on, że Wrocław Świebodzki będzie najważniejszym dworcem w stolicy Dolnego Śląska, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie powstaną wysokie budynki o funkcji handlowo - usługowej. Koncepcja ta jednak nigdy nie została zrealizowana. Dworzec Wrocław Świebodzki został wyłączony z ruchu kolejowego na początku lat 90.